Μαριάννα Βλάχου
A
A
A
 
 
 

Δίαιτα Atkins
Κατηγορία: Συμβουλές/Ερωτήσεις

Η Δίαιτα Ατκινς (Atkins Nutritional Approach) δημιουργήθηκε και παρουσιάστηκε από τον Dr Robert Atkins to 1972. Είναι ίσως η πιο γνωστή και δημοφιλής, επώνυμη δίαιτα στον κόσμο, η δε απήχησή της ήταν τόση που, κατά πολλούς, άλλαξε τις διατροφικές μας συνήθειες. Λέγεται μάλιστα ότι η εμφάνιση των αναψυκτικών light οφείλεται ακριβώς στη δίαιτα Atkins. Ο ίδιος ο Atkins πρωτοστάτησε στην παγκόσμια καμπάνια marketing.

Η δίαιτα Atkins εμπίπτει στην κατηγορία των χημικών διαιτών υπόσχεται σημαντική απώλεια βάρους, κορεσμό και μόνιμα αποτελέσματα. Ας τη δούμε λίγο καλύτερα.

Ο πυρήνας της δίαιτας Atkins βρίσκεται στην επίδραση της ινουλίνης στην αύξηση του σωματικού βάρους. Η έκκριση ινσουλίνης πυροδοτείται από τα αυξημένα επίπεδα γλυκόζης ως επακόλουθο της κατανάλωσης υδατανθράκων. Η δίαιτα Atkins βασίζεται ακριβώς στη δραματική μείωση της πρόσληψης υδατανθράκων.

Βασικά χαρακτηριστικά

Σύμφωνα με τη δίαιτα Atkins, δεν απαιτείται περιορισμός της συνολικής προσλαμβανόμενης ενέργειας (των θερμίδων με άλλα λόγια). Όπως προαναφέρθηκε, μειώνονται (στα όρια της εξάλειψης) οι υδατάνθρακες, αυξάνονται οι πρωτεΐνες και τα λιπαρά ως βασική πηγή ενέργειας. Η δίαιτα αυτή στηρίζεται στα ζωικά τρόφιμα και δη στις ζωικές πρωτεΐνες και τα ζωικά λίπη.

Σε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής η απαιτούμενη ενέργεια προέρχεται σε ποσοστό 50 – 55% από υδατάνθρακες, 20% πρωτεΐνες και 25 – 30% λιπαρά. Στο σημείο αυτό αξίζει να τονισθεί ότι οι θερμίδες που προέρχονται από υδατάνθρακες είναι συνήθως πολύ περισσότερες από το παραπάνω ποσοστό. Σύμφωνα με τις αρχές της ισογλυκαιμικής διατροφής αυτό είναι πηγή ανισορροπίας και ένα από τα αίτια της παχυσαρκίας, της αύξησης της εμφάνισης διαβήτη τύπου ΙΙ κι άλλων ασθενειών.

Στη δίαιτα Atkins τα παραπάνω ποσοστά μετατρέπονται σε 5% από υδατάνθρακες, 25-30% από πρωτεΐνες και 65 – 70% από λίπη!

Με άλλα λόγια κάποιος που ακολουθεί τη δίαιτα αυτή πρέπει να ξεχάσει το ψωμί, τα μακαρόνια, τις πατάτες σε οποιαδήποτε μορφή, το ρύζι, τα δημητριακά, ακόμα και τα όσπρια και να περιορίσει σημαντικά το γάλα, τα φρούτα και τα λαχανικά. Αντίθετα, το ημερήσιο πρόγραμμα περιλαμβάνει ποσότητες από κρέας, ψάρια, κοτόπουλο, αυγό, βούτυρο και τυρί. Το 5% των ημερήσιων θερμίδων από υδατάνθρακες καλύπτεται από 1-2 μικρές πράσινες σαλάτες με λαχανικά με λίγους υδατάνθρακες όπως μαρούλι, χόρτα, βλήτα, κολοκυθάκια. Οι υδατάνθρακες αντικαθίστανται ως πηγή ενέργειας από τα λίπη, με άλλα λόγια δεν έχουμε τίποτα άλλο να «κάψουμε» εκτός από τα λίπη που φάγαμε.

Κέτωση

Με τον τρόπο αυτό παράγονται κετόνες, που οδηγούν στην κέτωση (και η οποία κακώς συνδέεται συχνά με την κετοξέωση των διαβητικών). Η κέτωση προκαλεί ανορεξία, κάτι που ανατροφοδοτεί τη διαδικασία απώλειας βάρους. Όμως, η κέτωση δεν είναι μια φυσιολογική κατάσταση για τον οργανισμό μας, γι’ αυτό προκαλεί απώλεια μνήμης, μείωση των διανοητικών ικανοτήτων, απώλεια συγκέντρωσης, εκνευρισμό, επιθετικότητα.

Ανεπάρκειες

Η δίαιτα Atkins είναι πολύ φτωχή σε πολλές βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες. Αντίθετα, περιέχει πολλά κορεσμένα λίπη και χοληστερόλη, αν και φέρεται ότι αυξάνει και την HDL, δηλαδή τη λεγόμενη καλή χοληστερίνη.

Η αυξημένη κατανάλωση κρέατος και εν γένει πρωτεϊνών μαζί με την ταυτόχρονη μείωση πρόσληψης μερικών βιταμινών και ιχνοστοιχείων, συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιοπαθειών, εμφάνισης πέτρας στα νεφρά, απώλειας οστικής μάζας κ.α.

Δυσκολίες

Καταρχήν πρόκειται για μια δίαιτα που απαιτεί αυστηρή προσαρμογή του τρόπου ζωής μας. Στερεί τροφές που καταναλώνονται καθημερινά και που έθρεψαν την ανθρωπότητα για χιλιάδες χρόνια. Έπειτα, απαιτεί πολύ αυστηρή μέτρηση των υδατανθράκων. Να σημειωθεί ότι υδατάνθρακες βρίσκονται, εκτός από τα αμυλώδη και δημητριακά, στα όσπρια, τα φρούτα και τα λαχανικά, πολύ σημαντικές πηγές για πολλά θρεπτικά συστατικά.

Η δίαιτα Atkins είναι κατά τη γνώμη μας ένα προϊόν του marketing και τίποτα άλλο. Είναι επικίνδυνη, πολύ δύσκολη κι ακριβή. Δεν έχει αρμονία με τη φύση. Δεν σέβεται το άτομο, τον τόπο του και τις ιδιαιτερότητες. Δεν είναι μια ισορροπημένη διατροφή που μπορεί κάποιος να ακολουθεί επί της αρχής, με άλλα λόγια είναι δεδομένο ότι παρά την εντυπωσιακή απώλεια βάρους τις πρώτες 1-2 εβδομάδες, είτε τα κιλά θα επανέλθουν, είτε αυτός που ακολουθεί τη συγκεκριμένη δίαιτα θα καταδικαστεί να τρέφεται ανώμαλα και να μετράει σε βαθμό υστερίας υδατάνθρακες, ενώ δεν θα εκπαιδευτεί στη σωστή διατροφή. Αντίθετα μάλιστα, θα υιοθετήσει διατροφικές συνήθειες αλλά και συμπεριφορές καθαρά βλαπτικές.

Δίαιτα South Beach

Πρόκειται για μια παραλλαγή της Atkins. Δίνει έμφαση σε πρωτεΐνες αντι για τους υδατάνθρακες. Χωρίζεται σε 3 φάσεις : Ο στόχος της πρώτης φάσης είναι να εξαλειφθεί η επιθυμία για υδατάνθρακες, συμπεριλαμβανομένων των φρούτων και λαχανικών! Με την έναρξη της 2ης φάσης υποτίθεται ότι δεν επιθυμούμε πλέον υδατάνθρακες. Στη συνέχεια υδατάνθρακες χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη προστίθενται και πάλι στη δίαιτα. Σύμφωνα με τη δίαιτα αυτή, το άτομο μπορεί πλέον να ελέγξει καλύτερα τους υδατάνθρακες που καταναλώνει.